loading...
مجله اینترنتی پا به پا
مسعود قربانی بازدید : 195 یکشنبه 16 مرداد 1390 نظرات (0)

چگونگی یك تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان  Taknaz.ir

در رابطه با تغذیه انسانها همیشه مصرف متعادل و میانه روی همراه با تنوع در مصرف توصیه می شود مخصوصا ماه رمضان که مسلمانان از طلوع تا غروب خورشید ناشتا هستند . برای سالم ماندن یکی از مهمترین نکات مصرف از گروههای اصلی غذایی می باشد. تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد. البته همراه با مصرف مواد غذایی آب را فراموش نکنید.

مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد.مثلا اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم كه مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان كافی، ایجاد سنگ های مجاری ادراری را بسیار افزایش می دهد. مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی كافی نیست، بلكه در كنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت كه مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود. در خصوص كودكان و نوجوانانی كه برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار كافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.

چگونگی روزه گرفتن در ماه رمضان

روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان منافع معنوی، فیزیكی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینكه باید رعایت نكات پزشكی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلكه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است. بدن مكانیسم های تنظیم كننده ای دارد كه در طی روزه داری فعال می شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می دهد. یك رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان كافی است. اختلالات بوجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب كم است.

مسعود قربانی بازدید : 210 چهارشنبه 12 مرداد 1390 نظرات (0)
توصیه های یک متخصص تغذیه درباره نحوه افطار کردن
 
یك متخصص تغذیه گفت: زنان بارداری که تصمیم به گرفتن روزه در ماه رمضان دارند باید با دریافت کافی مواد غذایی در فاصله افطار تا سحر از افت قند خون در طول روز جلوگیری کنند.

لیلا آزادبخت، دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سه وعده غذایی سحری، افطاری و شام باید در برنامه غذایی روزه داران جای‌گیرد، اظهارکرد: به دلیل فاصله زمانی طولانی میان وعده‌های غذایی افطار و سحری نباید شام حذف شود زیرا ممکن است به دستگاه گوارش آسیب وارد کند.

وی با بیان اینکه روزه داران باید در هر سه وعده غذایی در طول ماه مبارک رمضان از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده‌کنند، افزود: مصرف دو تا چهار واحد میوه و سبزی در مدت زمانی افطار تا سحر به روزه داران توصیه می‌شود.

به گفته این متخصص تغذیه ، هر واحد میوه برابر با یک میوه متوسط و هر واحد سبزی برابر با یک لیوان سبزی تازه خرد شده و یا نصف لیوان سبزی پخته است.

آزادبخت با اشاره به لزوم جایگزینی مواد قندی و شیرینی با میوه‌های شیرین خاطرنشان کرد: میوه‌های شیرین مانند توت، کشمش و خرما علاوه بر اینكه دارای قندهای ساده هستند با داشتن مقدار قابل توجهی فیبر به آرامی هضم می‌شوند و اثر كمتری روی انسولین و قند خون دارند.

وی با توصیه به استفاده از لبنیات در کنار مصرف منابع مفید قندها در ماه رمضان، گفت: در فاصله زمانی افطار تا سحر، روزه‌داران باید دو تا سه لیوان لبنیات به صورت ماست یا شیر مصرف کنند.
مسعود قربانی بازدید : 237 یکشنبه 19 تیر 1390 نظرات (0)

مقایسه ارزش غذایی ماهی، میگو و لابستر

 

 

 

 

یکی از عادت‌های خوب غذایی که همواره از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌شو، مصرف ماهی است ، اما چه نوع ماهی ؟ 

 

 آن است که شما انواع ماهی و فرآورده‌های دریایی را در رژیم غذایی هفتگی‌تان بگنجانید؛ از انواع ماهی گرفته تا میگو و حتی لابستر. گفتیم لابستر، تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که این ماده غذایی که این روزها به جمع فرآورده‌های دریایی البته در فروشگاه‌های بزرگ پیوسته چه ارزش تغذیه‌ای دارد؟ این درست همان چیزی است که در این پوستر می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم و برایتان از تفاوت‌های برخی ماهی‌ها و انواع فرآورده‌های دریایی بگوییم.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 648
  • کل نظرات : 84
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 63
  • بازدید امروز : 93
  • باردید دیروز : 135
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,059
  • بازدید ماه : 8,413
  • بازدید سال : 48,502
  • بازدید کلی : 276,161